Literature Review: Manajemen Peserta Didik di Lembaga Pendidikan Islam

Authors

  • Ahmad Irfan Musthafa Pascasarjana IAIN Palangka Raya
  • Rahmad Espihani Pascasarjana IAIN Palangka Raya
  • Siminto Pascasarjana IAIN Palangka Raya
  • Triwid Syafarotun Najah Pascasarjana IAIN Palangka Raya
  • Tuti Fiani Pascasarjana IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61579/sagita.v3i2.443

Keywords:

Management, Learners, Islamic Educational Institutions

Abstract

This research aims to discuss student management in Islamic educational institutions. The methodology used in this research is a literature review based on the results of analysis from journals, books, and other literature such as websites and discussion sessions.   To find out how students are managed in Islamic educational institutions. Islamic educational institutions are required to be able to understand and learn how to manage and develop the potential of students. So that Islamic educational institutions can develop the competencies or potential of students and also Islamic educational institutions can be a place for students to develop their talents and interests. There are differences between students in the learning process, some students have rapid cognitive development, and some others have slow development. Islamic educational institutions are required to treat all students fairly so that students can maximally develop their potential.

References

Abi Syaifullah, A. (. (2021). Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti SMP/Mts Kelas IX. Surabaya: I.

Aldi, M. P. (2022). Manajemen Peserta Didik di Lembaga Pendidikan. Al-Ihda: Jurna Pendidikan dan Pemikiran, 751-763.

Anton Yudahana, I. R. (2023). PERANCANGAN SISTEM INFORMASI PENDAFTARAN PESERTA DIDIK BARU (PPDB) BERBASIS WEB MENGGUNAKAN METODE RAPID APLLICATION DEVELOPMENT (RAD) . RABIT : Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab.

Anwar, P. S. (2022). Hubungan Karakter Toleransi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Research.

Arista, R. (2022). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Hijri, 159.

Creswell, W. J. (2023). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

E K Desi, N. B. (2019). Manajemen Peserta Didik. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Fitria, N. (2023). Kajian Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6116-6124.

Ilham Ramadhan Oktavian, E. H. (2021). Implementasi Manajemen Pendidikan Karakter. JURNAL INOVASI DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN.

Imron, A. (2016). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Kuntoro, A. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 84-97.

Kurniawan, S. (2017). Pengembangan Manajemen Mutu Pendidikan Islam Di Madrasah. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.

Muttaqin, R. I. (2022). Implementasi Karakter Siswa Dalam Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar. . Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 613-620.

Nurdiyanto Nurdiyanto, H. B. (2024). Internalisasi Nilai Religius pada Mata Pelajaran PAI Jenjang SD untuk Mengembangkan Sikap Keberagamaan Siswa. TA'DIB; Jurnal Pendidikan Islam.

R Widyanti, M. P. (2022). Respons Lembaga Pendidikan Islam atas Implementasi Sistem Manajemen Mutu Pendidikan Nasional. Al-Iltizam, 156-172.

Rafi'i, M. (2018). Manajemen Peserta Didik. Medan: CV Widya Puspita.

S Budiman, S. S. (2021). Manajemen Strategik Pendidikan Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan).

Susiyani, A. (2017). Manajemen Boarding School dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam di Muhammadiyah Boarding School (MBS) Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 327.

Syaban, M. (2019). Konsep Dasar Manajemen Pendidikan Islam. Al-Wardah.

Syafi'i, A. S. (2023). Efektivitas Manajemen Pendidikan dalam Membentuk Karakter Diri. Journal of Economics and Business.

Syahrul Fauzi, N. F. (2022). Peran Manajemen Pendidikan Islam dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan dan Masyarakat. Journal of Islamic Education, 17-32.

Yassir Lana Amrona, A. N. (2023). Manajemen Peserta Didik sebagai Sarana dalam Mencapai Keberhasilan Tujuan Pendidikan. Jurnal Belaindika :Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan.

Downloads

Published

2025-04-02

How to Cite

Musthafa, A. I., Espihani, R., Siminto, Najah, T. S., & Fiani, T. (2025). Literature Review: Manajemen Peserta Didik di Lembaga Pendidikan Islam. Sagita Academia Journal, 3(2), 38–46. https://doi.org/10.61579/sagita.v3i2.443