Komunikasi Efektif Dalam Keperawatan : Strategi Penggunaan Bahasa Yang Sederhana Edukasi Pasien

Effective Communication in Nursing: Strategies for Using Simple Language for Patient Education

Authors

  • Nasikhatul Ulla Al Jamiliyati Badan Riset Inovasi Nasional, Indonesia
  • Septia Rizqi N.A Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia
  • Rizky Hayunnisa Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia
  • Salsabila Eka Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia
  • Sintia Farihatul Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia
  • Siti Rochma Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia
  • Sofia Politeknik Kesehatan Kemenkes Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61579/kirana.v2i1.275

Keywords:

Language, communication, effective

Abstract

This article discusses the importance of effective communication in nursing, especially the use of simple language in patient education. Effective communication, using language that is easy to understand, increases patient satisfaction, reduces anxiety, and increases adherence to treatment. Literature studies show that clear and empathetic communication reduces the risk of medical errors, increases patient participation in care decision making, and results in better care outcomes. This article suggests effective communication strategies such as active listening and the use of visual aids to achieve optimal results. In conclusion, effective communication using simple language is the key to quality and holistic patient care.

References

Hadjam, M. N. R. (2001). Efektivitas pelayanan prima sebagai upaya meningkatkan pelayanan di Rumah Sakit (Perspektif Psikologi). Jurnal Psikologi, 28(2), 105-115.https://doi.org/10.22146/jpsi.7684.

Huzaifah, Z., & Iswara, W. (2023). H HUBUNGAN KOMUNIKASI EFEKTIF TERHADAP KECEMASAN PASIEN DENGAN PEMASANGAN KATETER DI IGD. Journal of Nursing Invention, 4(1), 35-41. https://doi.org/10.33859/jni.v4i1.

Kurniasari, M. D. (2023). BAB 5 KOMUNIKASI DALAM KEPERAWATAN. Konsep Dasar Keperawatan, 61.

Prihatini, R. P. (2024). ANALISIS KUALITAS KOMUNIKASI ANTARA DOKTER KE PASIEN, KEPERCAYAAN PASIEN PADA DOKTER DAN MUTU PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT GATOEL MOJOKERTO. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(4), 1993-2002.

Suhartini, S., Lahati, N. S., & Anggorowati, A. (2023). Pengambilan Keputusan Melalui Strategi Komunikasi Efektif pada Keluarga Pasien Kritis. Journal of Telenursing (JOTING), 5(2), 3137-3145.https://doi.org/10.31539/joting.v5i2.7387

Sunaryo, Y. (2014). Model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan kreatif matematik siswa sma di kota tasikmalaya. Jurnal pendidikan dan keguruan, 1(2), 209679..

Wahyudi, H. A., Ns, S. K., & Kep, M. Surveior Akreditasi dan Keselamatan Pasien: World Patient Safety Day 2023.

Downloads

Published

2025-01-06

How to Cite

Al Jamiliyati, N. U., N.A, S. R., Hayunnisa , R., Eka , S., Farihatul, S., Rochma, S., & Sofia. (2025). Komunikasi Efektif Dalam Keperawatan : Strategi Penggunaan Bahasa Yang Sederhana Edukasi Pasien: Effective Communication in Nursing: Strategies for Using Simple Language for Patient Education. KIRANA : Social Science Journal, 2(1), 11–15. https://doi.org/10.61579/kirana.v2i1.275