Pengenalan Tumbuhan Khas Kalimantan Tengah Kepada Anak Sebagai Upaya Melestarikan Kearifan Lokal Dalam Kegiatan Ecoprint

Authors

  • Ervina Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya
  • Neela Afifah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya
  • Yulia Fransiska Pendidikan Anak Usia Dini Islam Terpadu Al Ghazali Modern School Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61579/beujroh.v2i3.246

Keywords:

Early Childhood, Ecoprint, Local Wisdom, Introduction, Plants

Abstract

This community service aims to introduce local wisdom typical of Central Kalimantan through the Kelakai plant. This community service activity is integrated with learning, making ecoprinting a learning activity that can be used to introduce the Kelakai plant and help stimulate children's physical motor development. This is also done as an effort to preserve local wisdom in Central Kalimantan. The targets for community service participants are children aged 5-6 years old class B 2 Yusuf bin Yaqub who are at PAUD IT Al Ghazali Modern School Palangka Raya and students of MBKM (Free Learning Independent Campus) Early Childhood Islamic Education Study Program Faculty Tarbiyah and Teacher Training IAIN Palangka Raya are also actively involved in these activities. The results of community service at PAUD IT Al Ghazali Modern School Palangka Raya regarding introducing children to plants originating from Central Kalimantan show that children can get to know one of the local wisdom typical of Central Kalimantan, namely the Kelakai plant, and children also get stimulation in aspects of physical development motor.

References

Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, H. M., Kambau, A. R., Rahman, A. S., Mutmainnah, S., Jamilah, Kadir, A. N., Junaid, S., Nur, S., Parmitasari, A. D. R., Nurdiyanah, Wahid, M., & Wahyudi, J. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat (Suwendi, A. Basir, & J. Wahyudi, Eds.). Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, kementerian Agama RI.

Afifah, N., Ervina, Mutiara, A. S., Aghnaita, Muzakki, Saudah, & Hidayati, S. (2024). Implementasi Ekstrakurikuler Tari dan Relevansinya sebagai Pengembangan Kreativitas Seni Anak Usia Dini: Implementation of Extracurricular Dance and Its Relevance as Developing Artistic Creativity in Early Childhood. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 6(1), 111–122.

Aghnaita, Muzakki, Afifah, N., Ervina, Ma’rifah, N., Isnawati, & Rahmi, A. (2024). PENGENALAN KEGIATAN EDUPRENEUR BAGI ANAK USIA DINI DI RA AL-MUSLIMUN NURUL ISLAM PALANGKA RAYA. Beujroh : Jurnal Pemberdayaan Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 11–24. https://doi.org/10.61579/beujroh.v2i1.47

Aghnaita, Salsabila, A. A., Hanik, C., Syafitri, M., Norhayani, N., Normiati, N., & Nadia, R. (2020). Kegiatan pembelajaran sebagai upaya dalam menstimulus perkembangan sosial-emosional anak usia dini. Aṭfāluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 43–57. https://doi.org/10.32505/atfaluna.v3i1.1732

Alyannur, N., & Sitorus, A. S. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Permainan Membatik Ecoprint pada Daun dengan Teknik Pounding untuk AUD. Journal of Education Research, 5(3), 3740–3749.

Astini, B. N., Rachmayani, I., & Suarta, I. N. (2017). Identifikasi pemafaatan alat permaian edukatif (ape) dalam mengembangka motorik halus anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 31–40.

Ervina, Oktavia, D., Isnawati, Rahmi, A., & Afifah, N. (2023). Optimizing Islamic Character for Early Childhood Through Memorizing Hadith. GENIUS : Indonesian Journal of Early Chilhood Education, 4(1), 93–108.

Ervina & Saudah. (2024). EKSISTENSI DONGENG SIRAH NABAWIYAH SEBAGAI STIMULASI PENDIDIKAN KARAKTER RELIGIUS ANAK USIA DINI. Beujroh : Jurnal Pemberdayaan Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 25–39. https://doi.org/10.61579/beujroh.v2i1.49

Fahruni, F., Handayani, R., & Novaryatiin, S. (2018). Potensi tumbuhan kelakai (Stenochlaena palustris (Burm. F.) Bedd.) asal Kalimantan Tengah sebagai afrodisiaka. Jurnal Surya Medika (JSM), 3(2), 144–153.

Faizah, U., Purwanto, J., Bagiya, B., Kadaryati, K., Soleh, K., Santoso, S. D., & Setyorini, N. (2024). Pelatihan Pembuatan Ecoprint Nusantara Sebagai Sarana Promosi Budaya dan Kearifan Lokal Indonesia di Sekolah Luar Negeri. Jurnal Gerakan Mengabdi Untuk Negeri, 2(2), 52–57.

Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 717–733. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12368

Idhayani, N., Nurlina, N., Risnajayanti, R., Halima, H., & Bahera, B. (2023). Inovasi pembelajaran anak usia dini: Pendekatan kearifan lokal dalam praktik manajemen. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7453–7463.

Jariah, A., Astini, B. N., & Rachmayani, I. (2023). Efektivitas Penerapan Teknik Ecoprint Untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 75–79.

Mukhtar, N. (2018). Penggunaan Alat Permainan Edukatif dalam Menstimulasi Perkembangan Fisik-Motorik Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 4(2), 125–138.

Muzakki, Aghnaita, Afifah, N., Nurhalisa, E., Aida, N., & Aisy, N. R. (2022). PERMAINAN OUTBOND KIDS KAHANJAK ATEI SEBAGAI SARANA MELATIH PERKEMBANGAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK DI TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL 1 PALANGKA RAYA. 2(2), 16–22.

Prathiwi, S., Wahyuningsih, S., & Istiyati, S. (2015). Penerapan Kegiatan Menjiplak (Tracing) untuk Meningkatkan Perkembangan Fisik Motorik Halus pada Kelompok Dahlia TK Arrohmah Josroyo Jaten Karanganyar Tahun Ajaran 2014/2015. Kumara Cendikia [Internet]. 2015; 3 (Nomor 1). Kumara Cendikia, 3.

Saudah, Hidayati, S., Qadariah, R., & Lestari, S. (2022). Melatih Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Gerakan Tari Manasai. The 6th Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 35–40.

Shanty, A. D., Handayani, A., & Saputro, B. A. (2022). Pengembangan metode membatik ecoprint untuk menumbuhkan motorik halus anak TK. JP3 (Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik), 8(1), 21–34.

Sholichah, R., & Rahayu, E. (2023). PENERAPAN TEKNIK ECOPRINT SEBAGAI MEDIA PERKEMBANGAN FISIK MOTORIK HALUS SISWA PAUD KELOMPOK A. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(1), 71–79.

Susanti, S. M., Henny, H., & Marwah, M. (2021). Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini Berbasis Kearifan Lokal melalui kegiatan Eco print di masa pandemic covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1987–1996.

Downloads

Published

2024-11-25

How to Cite

Ervina, Afifah, N., & Fransiska, Y. (2024). Pengenalan Tumbuhan Khas Kalimantan Tengah Kepada Anak Sebagai Upaya Melestarikan Kearifan Lokal Dalam Kegiatan Ecoprint. Beujroh : Jurnal Pemberdayaan Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2(3), 580–594. https://doi.org/10.61579/beujroh.v2i3.246